Магдалена Кармен Фрида Кало и
Калдерон (Magdalena
Carmen Frida Kahlo y Calderón) е
мексиканска художничка, представителка на така нареченото „наивистично
изкуство“, известна с непокорния си дух и неконвенционалния си стил както в
изкуството, така и в личния си живот. Нейното творчество е смесица от реализъм,
символизъм и сюрреализъм, примесено с мексикански национализъм и фолклор.
Съпруга е на известния мексикански стенописец Диего Ривера. Автор е на 143
картини, 55 от които са автопортрети. Както тя, така и съпругът ѝ имат
комунистически убеждения.
Фрида Кало е родена на 6 юли 1907 година в дома на родителите
ѝ в Койоакан, по това време обособено предградие на град Мексико. Баща ѝ,
Гилермо Кало (1871 – 1941), е имигрант от Германия. В медиите и в
биографии на Кало той често е определян като евреин, но генеологичните
изследвания показват, че Гилермо Кало произлиза от лутеранско немско семейство.
Той е фотограф, а майка ѝ е испанка, родена в Америка.
Мексиканската революция от 1910
година започва, когато Фрида е на 3 години, но тя си спомня изстрелите и как
майка ѝ бърза да прибере нея и сестрите ѝ вътре в къщата. След прекаран
полиомиелит на 6-годишна възраст, десният ѝ крак остава деформиран –
по-къс и по-слаб. Момичето носи няколко чифта дълги чорапи на този крак, за да
изглежда нормален, а също така традиционните дълги мексикански рокли или
панталони. През 1922 година постъпва в Подготвителното училище (Preparatoria), едно от елитните
училища в Мексико. По това време тя става свидетел и на въоръжени сблъсъци по
улиците, тъй като революцията все още продължава.
На 17 септември 1925 г., когато е
едва на 18 години, попада в тежка трамвайна катастрофа, при която раздробява
бедренната си кост, поврежда гръбнака си на три места, счупва двете си бедра и
десния крак на единадесет места. По-късно тя иска, но не може да има деца
поради тежките контузии и остава бездетна. Трите ѝ бременности трябва да бъдат
прекъснати. Претърпява тридесет и две операции по време на целия си живот,
често остава приковавана към легло за дълги периоди от време, а към края на
живота си, през 1952 година, загубва и десния си крак, който е ампутиран до
коляното след гангрена.
Започва да рисува именно докато е
неподвижна, в месеците след катастрофата.
През 1929 година става жена на Диего
Ривера. Тя му се възхищава още като дете и мечтае да се ожени за него. Той е на
43, а тя на 22 години. Сближава ги не само изкуството, но и общите им
политически убеждения. Техният бурен семеен живот става легендарен. По време на
брака Диего има много извънбрачни връзки, включително с по-малката сестра на
Фрида. Тя страда много от това, но и тя от своя страна има сексуални отношения
както с жени, така и с мъже. Те се развеждат през ноември 1939 г., но се женят
отново през декември 1940 г.
През 1939 година произведенията на
Кало стават сензация в Париж по време на тематична изложба, посветена на
мексиканската култура. Лувърът закупува една от картините ѝ. Те са повлияни от
мексиканската култура, което е видно от избора на ярки цветове и драматичния
символизъм. В нейните картини често присъства маймуната. В мексиканската
митология тя е символ на похот. Изкуството ѝ комбинира елементи от
класическата мексиканска религиозна традиция със сюрреалистични елементи, като
някои творби са твърде абстрактни.
През 1937 година в дома на Фрида
Кало и Диего Ривера намира убежище съветският революционер Лев Троцки. Има
известни подозрения, че между него и Фрида възниква увлечение и това го
принуждава да напусне техния гостоприемен дом. През 1940-те картините ѝ
намират място на няколко изложби. По това време обаче се влошава и здравето ѝ.
Физическите болки, примесени с лекарства и наркотици, променят съществено
нейното душевно и психическо състояние.
Тя умира на 13 юли 1954 г., едва
навършила 47 години, като официалната версия за смъртта ѝ е усложнения
вследствие пневмония, но съществуват и съмнения, че може да е предозирала с
лекарства – неволно или нарочно, и вероятността за самоубийство съществува.
Аутопсия не е извършена. По-късно Диего Ривера описва деня на нейната смърт
като най-трагичния в неговия живот. Къщата, в която Фрида се ражда, е известна
като Синята къща (La Casa azul) и след смъртта ѝ е превърната в музей.
Освен закупуването на нейна картина
от Лувъра, като цяло творчеството ѝ остава непознато за широката публика
десетки години след смъртта ѝ. Тя е известна най-вече като жената на Диего
Ривера. Всичко това се променя едва през 80-те години на 20-ти век. На 21 юни
2001 г. тя става първата жена мексиканка, която е удостоена с пощенска марка в
САЩ. През 2002 г. по живота ѝ е направен филм със Салма Хайек в главната роля.
През 2005 г. е организирана международна изложба с нейни произведения. През
2010 година 500 песо в Мексико носят нейния лик и този на Диего.
1950 год.
1954 год.
Снимка на един от любовниците на Фрида, Nickolas Muray, 1939
1941 год.
Декември 1944, Фрида и Диего
Фрида и Диего през 1933, Мексико Сити, снимка на Martin Munkácsi
Снимка на Florence Arquin, около 1950
Фрида и Диего се завръщат в Мексико, след като са се местили няколко пъти
Фрида в трапезарията, Койоакан 1941, снимка на Nickolas Muray
Фрида Кало и Диего Ривера, снимка от Nickolas Muray, 1939 г.
Фрида Кало и Диего Ривера, снимка от Nickolas Muray, 1939 г.
Фрида Кало и Диего Ривера в Мексико Сити през 40-те години на 20 век
Фрида Кало и Диего Ривера, снимка на Nickolas Muray, 1941
Фрида Кало и Диего Ривера
Фрида, около 1950 год.
Фрида Кало държи маймунката си, Мексико Сити, 1944 г.
Фрида през 1951 год.
Фрида Кало в болнично легло, рисува върху корсета си с помощта на огледало, 1951
Фрида Кало рисува портрета на баща си, снимка на Gisele Greund, 1951
Фрида Кало рисува портрета на баща си, снимка на Gisele Greund, 1951
Фрида Кало и Диего Ривера с маймунката си
1931 год.
1939, снимка на Nickolas Muray
Снимка на Gisele Freund, 1950
Фрида, Койоакан, 1938, снимка на любовника й Nickolas Murray
Снимка на Imogen Cunningham, 1931
Снимка на Imogen Cunningham, 1931
Снимка на Imogen Cunningham, 1931
Снимка на Imogen Cunningham, 1931
Снимка на Lola Alvarez Bravo, 1944
Снимка на Lola Alvarez Bravo, 1944
Снимка на Marcel Sternberger, Фрида Кало и Диего Ривера през 1952 г.
Снимка на Nickolas Muray
Фрида с фигурката на Олмека, Койоакан, снимка на Nickolas Muray
Портрети на Фрида Кало в Throckmorton Fine Art, Ню Йорк, САЩ
Фрида през 1932, снимка на Guillermo Kahlo
Салвадор Дали и Фрида Кало
Синята къща, превърната в музей
Фрида през 1926 год.
Снимка на Lola Alvarez Bravo, 1944
Фрида Кало до агаве, снимка за списание Vogue, 1937
Фрида Кало с Троцки и други творци. Снимка от музея "Фрида Кало" в Мексико Сити
снимка на Nickolas Muray, 1939
Няма коментари:
Публикуване на коментар