Експозиция - триъгълник на експозицията



Триъгълник на експозицията – това понятие всъщност определя взаимозависимостта мужду ISO, бленда и скорост на затвора.
Когато мислите за този занаят или изкуството на фотографията, вие трябва незабавно да мислите за експозицията. Експозицията е критичен елемент, който определя какво всъщност се записва на филма или сензора за изображения. Има три регулируеми елемента, които контролират експозицията – ISO, бленда и скорост на затвора.

Какво контролира експозицията?

Стойностите на ISO определят чувствителността на сензора на изображението към светлината. Всяка стойност на ISO представлява „стоп“ на светлината, и всеки единичeн номер ISO (нагоре или надолу) представлява удвояване или намаляване наполовина на чувствителността на сензора за светлината.
Блендата контролира „диафрагмата“ на обектива, която контролира количеството светлина, преминаваща през обектива. Настройката на блендата се обозначава чрез f-номера, докато всяко f-число представлява „стоп“ на светлината.
Скоростта на затвора показва скоростта, с която пердето се отваря и след това се затваря, и всяка стойност на скоростта на затвора също представлява „стоп“ на светлината. Скоростта на затвора се измерва в части от секундата.
exposure-triangle
Когато тези три елемента са съчетани, те представляват стойността на дадена експозиция (EV – Exposure Value) за дадена настройка. Всяка промяна на всеки един от трите елемента ще има измеримо и специфично въздействие върху начина, по който останалите два елемента реагират, осветявайки филмовата лента или сензор за изображения и как изображението в крайна сметка изглежда. Например, ако  увеличите f-стопа, вие намалявате размера на диафрагмата на обектива и така се намалява количеството светлина, която попада върху сензора за изображения, но също така и увеличавате така наречения DOF (дълбочина на рязкост) в окончателното изображение. Намаляването на скоростта на затвора се отразява при снимането на движещи се обекти, при които това може да предизвика фона или обекта да станат размазани. Въпреки това, при намаляване на скоростта на затвора (запазване на затвора отворен по-дълго) също се увеличава количеството светлина, което попада върху сензора на изображението, така че всичко е по-ярко. Увеличаването на ISO, дава възможност за снимане при ниски светлинни ситуации, но това пък води до увеличаване размера на цифровия шум, присъщ на снимката. Невъзможно е да се направи независима промяна в един от елементите и да не се получи обратен ефект в това как другите елементи влияят на изображението, и в крайна сметка променят стойността на експозицията (exposure value) EV.
ISO
ISO всъщност е акроним, което е съкращение от Международната организация по стандартизация (International Standards Organization).Стойността на ISO, която варира в граници от 25-3200 (или извън тях), показва специфичната чувствителност към светлина. Колкото по-ниска е стойността на ISO, толкова по-малко чувствителен е сензора за изображения и следователно толкова по-гладко е изображението, защото е по-малко цифроияв шум в изображението. Колкото по-висока е стойността на ISO (по-висока чувствителност) по-силно сензора на изображението трябва да работи за установяването на ефективна образ, който по този начин се произвежда повече цифров шум (тези многоцветни петна в сенките и в средните тонове). Какво всъщност е цифров шум? Това е всеки светлинен сигнал, който не произхожда от обекта, който снимаме и затова създава произволен цвят в изображението. Инженерите на цифровите фотоапарати са проектирали сензора на изображението така, че да се получават най-добри изображения при най-ниското ISO (точно като с филм). На повечето цифрови фотоапарати това е ISO 100, въпреки че някои от високия клас огледално-рефлексни фотоапарати имат режим, който отговаря на ISO 50 или дори 25.
iso-sensitivity

Апертура – Бленда

Блендата на обектива е отвора на диафрагмата, която определя размера на фокусираната светлина, преминаваща през обектива. Прималък F-стоп, да речем f/2, огромно количество светлина преминава, дори в една малка част от секундата; но при f/22, когато диафрагмата е може би най-малка , само малко количество светлина е позволено да премине (дори и на по-дълги скорости на затвора). Едно интересно нещо за отвора и f-номера е, че без значение е фокусното разстояние на обектива, доколкото f номерът се поддържа постоянен. Това е така, защото аритметична формула, която определя F-стопа показва, че същото количество светлина преминава през обектива на 35мм обектив като на 100 мм обектив, със скорост на затвора 1/125s. Размерът на диафрагмата е безспорно различен, но количеството на светлината, преминаваща през него е същото.
aperture
Скорост на затвора
Скоростта на затвора се измерва в части от секундата, и показва колко бързо завесите в обектива филма се отварят и затварят. Скоростта на затвора контролира колко дълго светлината навлиза в обектива и осветява сензора за изображения или филма Скоростта на затвора ви позволява да заснемете света за части от секундата, но тя също може да погълне света със скорост над три и четири секунди (или да остане постоянно отворена докато фотографът иска да затвори пердето). Щракване на затвора в една малка част от секундата, също дава контрол върху това как се снима движение. Ако скоростта на затвора е по-бърза от обекта, който се движи или фона, тогава изображението ще бъде замазано , а не остро. Ако скоростта на затвора е по-бавна, тогава вие ще получите отново размазани обекти. Помислете за дъжда в дъждовна буря, с каква скорост водата пада? При скорост 1/30th от секундата капките са ивици от неразличимо бяло. Но при 1/250th, капките кръжат във въздуха и можете да видите пълната извивката на всяка капка вода.
източник: http://stefanovaart.com/

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Представена публикация:

Йордан Йорданов-Юри

Популярни публикации: